Saturday 15 July 2017

Alarmschakeling inbouwen

De club heeft een setje te koop, gemaakt door Henk Manders. Alle benodigde onderdelen met een duidelijk schema en beschrijving. Zie HIER (om het gehele artikel te zien moet je lid zijn en ingelogd zijn).

Maar ik had moeite om het schema in de werkelijkheid te realiseren zonder verbinding voor verbinding te gaan leggen. En de bestaande bedrading hier en daar al losmaken zag ik al helemaal niet zitten, als het niet in 1 keer zou lukken, moet ik met de originele uitvoering gewoon de weg op kunnen.

Met dank aan Henk voor de goede uitleg en de hulp die ik kreeg.

Werking

Eerst wat uitleg over de schakeling (wil je alleen maar installeren scroll dan naar beneden).

In de oude situatie (met de alarmschakelaar op je dashboard UIT) krijgt de flasher unit gewoon voeding van het contactslot, en is de verbinding met de richtingaanwijzerschakelaar in stand.

Met de dubbelpolige schakelaar op je dashboard AAN worden twee functies gerealiseerd:
  1. Constant voeding van de accu naar de flashes unit en relais
  2. Omleiden van de knipperende voeding van de richtingaanwijzerschakelaar naar de alarmschakeling

+12V van de accu: Omdat je ook wilt dat de schakeling werkt als je contact af staat, moet je direct voeding van de accu naar de flasher unit regelen. Hieronder zie je de functie van de brugcel 1, die voorkomt dat voeding van de accu ook meteen betekent dat je contactslot van +12V wordt voorzien (en je feitelijk 12V op je hele electra achter het contactslot zet). Ook het relais krijgt voeding.
Door de voeding op de flasher unit (en de verbinding kortsluiting naar aarde via de gebruikers) gaat deze een pulserende 12V maken (blauwe stippellijnen). Deze pulserende 12V gaat via de brugcel 2 naar de rechter richtingaanwijzers. De brugcel voorkomt dat bij normaal gebruik de rechterrichtingaanwijzer het relais gaat staan schakelen (overigens zonder dat andere richtingaanwijzer ook meedoet omdat er geen constante voeding naar het relais is).
In bovenstaande plaatje zie je dat de richtingaanwijzers RECHTS direct van de flasher unit gevoed worden. De linker richtingaanwijzer wordt gevoed via het relais. Hiermee wordt de flasher unit slechts belast met 2 lampen. Belasten met 4 lampen betekent een veel trager werkende flasher unit.

Op de flasher unit wordt de tweede aansluiting (87A) gebruikt om de stoplichten ook te laten knipperen. Deze knipperen dan om en om met de richtingaanwijzers. Wil je dit niet, kan je de verbinding van 87A naar de groen/paarse kabel van de stoplichten weglaten.

Montage in de auto


De plaats en montage van de diodes en het relais bepaald. Ik heb gekozen voor de plek vlak boven de Flasher Unit, omdat ik de voeding van het contactslot (originele kabel) zo kon omsteken op de brugcel/diodes.


De +12V van de accu (normaal wordt de flashes unit gevoed van het contactslot zodat de richtingaanwijzers het niet doen zonder contact) haal ik van de linker zekering aan de onderzijde (vóór de zekering). De voeding krijgt een eigen zwevende zekering.

De draden naar de linker- en rechter knipperlichten en de draad van de stoplichten komen allemaal voorbij in de draadboom onder de zekeringen. Ik heb er voor gekozen daar de aansluitingen te maken (lekker dichtbij). Je kunt deze natuurlijk ook elders oppikken (voorzijde auto, en bij de drukschakelaar voor de stoplichten).
Nu ik ongeveer weet waar alle contacten zich bevinden heb ik de situatie op een bord getekend. Daarop heb ik alle bedrading neergelegd conform het schema van Henk.
(de bovenste rode draad van de zekering is niet nodig, de voeding van het contactslot ligt al bij de flashes unit en deze kan je opsteken naar de diode 1)
Let op! De kleuren die ik hier toepas zijn willekeurig (wat ik had liggen). Wel heb ik voor bijna alle draden een andere kleur genomen om het goed te kunnen volgen.

Hiervan heb ik 4 draadbomen gedefinieerd:
En gemaakt:
De lengte van nummer 4 wordt vooral bepaald door de plaats van de schakelaar op het dashboard. Ik heb gekozen voor een plek direct naast het stuur en doordat mijn Minor rechtsgestuurd is heb ik aan 60 cm voldoende. Met een linksgestuurde Minor moet je dus zeker meer nemen (120 cm?).
Ook de voedingsdraad in nummer 4 (hier de rode onderaan) moet extra lengte hebben. Die gaat van de doorvoer in het schutbord helemaal naar links naar de zekeringen.

Montage in de auto.

Eerst alle bedrading gelegd, pas daarna aansluiten op de voeding, aansluiten op de bestaande bekabeling en omsteken op de flasher unit.
Als alles er ligt, kunnen we alles aansluiten:


Tot slot de voeding +12V van de accu op de onderste pinnen van de linker zekering steken.

En dan zou alles het moeten doen.


Ik was vergeten de voeding van de het contactslot op de brugcel 1 te steken (was al wel weggehaald van de flasher unit). Daardoor deden de alarmlichten het wel, maar de normale functie van de richtingaanwijzers het niet deden. Voeding op de brugcel 1 gezet en probleem was opgelost.

Het resultaat is met al die draden onder de motorkap niet erg fraai. Ik denk dat ik het relais nog wat kan kantelen nu alle draden er opzitten en nog eens een doosje ga maken dat goed past over de brugcellen en het relais.

Een flinke klus. Ik schat dat met alle montage van de componenten en alles hierboven beschreven dat ik 12 uur ben bezig geweest. Ach, het is hobby.





No comments:

Post a Comment