Sunday 10 February 2019

Versnellingsbak uit- en inbouwen

Ik heb al een tijdje olielekkage vanuit de versnellingsbak  Aan voor en achterzijde. Het is maar een klein beetje, maar fraai is anders. En blijven bijvullen is ook niet mijn hobby.

Omdat ik niet het geheel van motor en versnellingsbak wilde uitbouwen heb ik Evert gevraagd om advies. en met zijn tips is het me gelukt om de versnellingsbak te demonteren en (ja dat ook) weer te monteren zonder de motor te verwijderen. En allemaal zonder extra handen.

Globaal heb ik volgende stappen genomen:
- Auto zo hoog mogelijk op steunen geplaatst
- Pook demonteren, afdekplaat versnellingsbak demonteren
- Accu eruit, uitlaat losgekoppeld
- Koelvloeistof afgetapt, beide koelvloeistofslangen gedemonteerd (moesten toch vervangen worden, en met de bovenste verwijderd kantelt de motor wat makkelijker)
- Kachelkraan gedemonteerd (om ruimte voor kantelen zo groot mogelijk te maken)
- Startmotor verwijderen
- Motor ondersteunen op garage krik/pootjes
- Bovenste motorsteun demonteren
- Onder de auto: koppelingsmechanisme, kabel voor snelheidsmeter, opvangkabel motor, aarding, aandrijfas demonteren
- Dwarssteun versnellingsbak demonteren
- Motor, samen met versnellingsbak kantelen
- Versnellingsbak ondersteunen met driepoot (die had ik op een hondje geplaatst zodat die makkelijk naar achteren kon)
- Alle bouten voor verbinding versnellingsbak en motor losmaken

Daarna vanuit binnenzijde versnellingsbak rechtsom een kwartslag draaien (met een beetje wrikken gaat de bobbel van de startmotor net langs de beplating van de chassisbalk). Nu kan de bak onder het stuurhuis door naar achteren gehaald worden.

Met de bak uit de auto een nieuwe plaat met echte afdichting aan de voorzijde gemonteerd (dit is de RHD-variant).

De oude afdichting is een 'labyrint-afdichting': Niets anders dan een schroefvormige groef in het huis die de olie terug moet transporteren. Als de speling echter tussen as en huis te groot wordt werkt dit mechanisme niet erg goed meer (lees slecht). Daarom had ik olielekkage.


Aan achterzijde een nieuwe afdichting (oude verwijderen ging niet makkelijk, de nieuwe paste goed met enige overtuiging, afgedicht met vloeibare pakking):



Terugplaatsen gaat in omgekeerde richting. Omdat ik de klus alleen wilde klaren heb ik de versnellingsbak in spanbanden gehangen, waarmee ik deze exact voor het gat van de koppeling kon plaatsen:




Vanaf de motorzijde is goed vast te stellen (op de tast via de uitstulping van de startmotor!) of de as van de versnellingsbak recht voor het gat in de koppeling zit. Er op schuiven en weer een kwartslag terugdraaien. Alles weer monteren en klus geklaard.

(met dank aan Evert voor de tips)

No comments:

Post a Comment